ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

وضعیت بازار گوشت قرمز و مرغ در سالی که گذشت

  • کد خبر: ۲۱۹۶۲۷
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
وضعیت بازار گوشت قرمز و مرغ در سالی که گذشت
در سالی که گذشت قیمت گوشت با توجه به واردات آن به ویژه در شش ماهه دوم و رو به پایان سال همچنان روند صعودی داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، در چند سال اخیر وضعیت و قیمت گوشت قرمز یکی از معضلات و مشکلات معیشتی مردم بوده و هیچ‌وقت نرخ آن کاهشی نشده است. در سالی که گذشت قیمت گوشت با توجه به واردات آن به ویژه در شش ماهه دوم و رو به پایان سال همچنان روند صعودی داشت به‌طوری‌که قیمت دام سبک از حدود ۱۸۵ هزارتومان با شیب نسبتا تند به قیمت کنونی حدود ۲۶۵ هزارتومان (افزایش حدود ۵۰ درصدی) رسیده است. عوامل متعددی مانند عدم کشتار، کشتار دام مولد در سال‌های گذشته و همچنین کاهش بارش‌های زمستانی سال قبل در افزایش قیمت این کالا دخیل بوده‌است.  

طبق آمار معاونت بازرگانی حدود ۲۸ هزار تن گوشت منجمد بخش خصوصی داریم که ۷ تا ۸ هزار تن آن ترخیص شده و هنوز ۱۰ هزار تن آن در بنادر در حال ترخیص است. در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تن گوشت قرمز در مسیر داریم، این در حالی است که ماهانه ۸ هزار تن گوشت قرمز منجمد نیاز داریم که بیش از ۳ برابر نیاز کشور تامین و وارد شده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و تخصیص ارز مناسب تا پایان فروردین ۱۴۰۳ روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارد کشور می‌شود؛ بنابراین بحرانی در حوزه گوشت قرمز نخواهیم داشت. با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که برای احیای تولید گوشت قرمز داشتیم، تامین جو صورت گرفت که کمتر از نرخ مصوب بوده است. براساس برنامه‌ریزی تولیدی دامداران و آمار مرکز آمار زایش‌های دام بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ عرضه گوشت داخلی به مراتب بیشتر از سال قبل باشد تا بتوانیم واردات را کاهش بدهیم.


وضعیت بازار گوشت قرمز و مرغ در سالی که گذشت
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان‌رضوی در این‌باره تصریح کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۳ طرح‌هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز توسط کمیته نرخ‌گذاری مصوب شد. طبق این مصوبه فروش گوشت بره نرینه به صورت ران و سردست گرم در واحد‌های صنفی از قرار کیلویی ۶میلیون و ۲۰۰هزار ریال است. همچنین گوشت گرم طرح تنظیم بازار به‌صورت بسته‌بندی مخلوط از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۵ به قیمت ۴میلیون و ۳۷۵ هزار ریال خرید واحد صنفی و به قیمت ۴میلیون و ۵۰۰ هزار ریال فروش برای مصرف کننده در واحد‌های صنفی منطقه ثامن و مستقر در اطراف حرم مطهر آماده توزیع است.

صیادی گفت: یکی دیگر از مصوبات این کارگروه صدور فاکتور ممهور به مهر فروشنده و تأییدیه بازار دام در زمان خرید و فروش دام زنده است. همچنین مصوب شده گوسفند پلاک‌گذاری و خرید و فروش دام زنده بر اساس نرخ کشوری با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل محاسبه شود. مسلما باید این صنعت را به راهی سوق داد که عرضه دام هم از طریق کشتارگاه‌ها باشد و میادین جمع آوری شوند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت دام زنده وقت کشتار کیلویی ۲۵۵ هزارتومان (نهایتا ۲۷۰ هزارتومان) و لاشه ۵۲۰ هزارتومان (نهایتا ۵۵۵ هزارتومان) در جهاد استان تعیین شده که در صورت بالاتر بودن از این نرخ مشارکت در تخلف اعضای هیئت مدیره میادین لحاظ می‌شود. به گفته وی، از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان این سال در مشهد حدود ۱۳۵۰ فقره بازرسی از این حوزه انجام شده که ۱۷۲ فقره منجر به تشکیل فرم شده و ۴ واحد صنفی مرتبط پلمب شد. در حال حاضر قیمت نسبت به هفته گذشته دوباره روند افزایشی۲ تا ۹درصدی به ویژه گوشت گوسفندی داشته و علت آن هم دلایل ذکر شده بوده همچنین تعطیلات نوروزی و ورود زائر به مشهد نیز در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نبوده است.

صیادی تاکید کرد: در سالی که گذشت بازرسی و نظارت اصناف مشهد با بضاعت اندک و توان مضاعف زحمات بسیاری را متقبل شد. البته بازرسی و نظارت اصناف مشهد همیشه در همه مراحل پیشتاز بوده و هست.

رئیس اتحادیه دامداران استان در این‌باره گفت: در سال ۱۴۰۲ بازار با نوسانات زیادی همراه بود که البته با تمهیدات به موقع مسئولان و نیز ورود و تشدید نظارت‌های بازرسی مخصوصا اصناف در بسیاری از موارد کنترل شد. علت‌های زیادی از جمله تحریم‌ها، نرخ دلار، سودجویی نابجای برخی از بازاری‌ها و از همه مهم‌تر هیجاناتی که بر بازار حاکم می‌شود، در این نوسانات قیمتی شریکند. منظور از هیجانات، تقاضای ناگهانی مردم برای کالا‌هایی است که عرضه آن کاهش یا با نوسان قیمتی همراه می‌شود.

مهدوی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه پرورش دام صرفه اقتصادی دارد و دارای انتفاع است میل و رغبت دامداران به نگهداری دام بیشترشده است و با توجه به بارندگی‌های اخیر این امیدواری وجود دارد در بازه یک الی دو سال آینده جمعیت دامی استان کاملا احیا شود و در بازار به تعادل برسیم.

او تاکید کرد: اکنون به دلیل اینکه برّه برای عرضه به بازار و کشتار کم است قیمت زیاد است، ولی با توجه افزایش زادوولد در نیمه اول سال قطعا قیمت کاهش پیدا می‌کند و همچنین به دلیل اینکه برّه‌هایی که برای پروار رفتند، وارد باز می‌شوند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وضعیت بازار مرغ گوشتی در سال ۱۴۰۲

در سالی که گذشت قیمت این کالا با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود. از ابتدای سال با قیمت مصوب ۷۳۰هزار ریال و از مهرماه به بعد با نوسانات افزایشی قیمت همراه شد به‌طوری‌که قیمت مرغ از ۷۳۰هزار به ۷۹۰هزارریال و سپس به ۸۵۰هزارریال صعود کرد. دلایل متعددی از جمله فرا رسیدن فصل سرما و نیز قیمت بالای گوشت قرمز و ضعیف بودن وضعیت معیشتی اکثر مردم و عدم کشتار مرغ توسط کشتارکن‌ها آن هم به دلیل افزایش قیمت مرغ زنده، دخیل بود. البته در مقطعی از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ تقاضا نسبت به عرضه کاهش یافت و قیمت آن سیر نزولی (حتی زیر قیمت مصوب) گرفت ولیکن همچنان قیمت مرغ در حال حاضر ۸۵۰هزار ریال است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به ویژه تا پایان ماه مبارک رمضان به‌دلیل جوجه‌ریزی‌های انجام شده و فراوانی مرغ مشکلی در این حوزه وجود نداشته باشد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف استان در این‌باره تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون در مشهد با توجه به نوسانات بازار مرغ بازرسی و نظارت اصناف نیز با ورود به موقع خود در این مقوله از ۳۶۸۰ واحد صنفی بازرسی کرد که برای ۴۶۱ واحد صنفی فرم گزارش بازرسی تنظیم شده و نیز ۸ واحد صنفی و یک واحد کشتار و قطعه‌بندی پلمب شد.

صیادی یادآور شد: هم‌اکنون قیمت مرغ از هفته گذشته تاکنون تغییری نداشته و قیمت مرغ زنده ۵۶۰هزار ریال، جوجه یک‌روزه ۲۳۵ هزارریال و قیمت مرغ مصرف خانوار (کلیپسی) نیز ۸۵۰ هزارریال است. با توجه به نظارت‌های شدید در این حوزه قیمت مرغ زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود و با اینکه در ماه مبارک رمضان تقاضا افزایش یافته ولیکن مرغ با نرخ بین ۷۷ تا ۸۰هزار تومان عرضه می‌شود.
وضعیت بازار گوشت قرمز و مرغ در سالی که گذشت

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->